Gedurende het opgroeien van kinderen krijgen ze veel van anderen mee. Volwassenen als ouders, leerkrachten, opa’s en oma’s en andere voor het kind belangrijke personen hebben hierin een voorbeeldfunctie. Positieve communicatie is is hier dan ook van belang. Dit vormt het onder andere het karakter en zelfbeeld van een kind. Net als duidelijk aangeven wat je wilt en wat je verwacht van het kind.

Vaak complimenteren we kinderen met: ‘Dat heb je goed gedaan!’ of ‘Wat fijn dat je je kamer hebt opgeruimd.’

Wanneer een kind iets doet wat voor een volwassene niet wenselijk is, hoor ik dingen als: ‘Wat ben je vervelend.’, ‘Je bent zo irritant, je doet het er om.’ of ‘Je bent een ontzettende knoeipot.’

Waar zit het verschil?

Positieve complimenten worden vaak gegeven op GEDRAGSniveau. Dit gaat om iets wat een kind heeft gedaan. Waar kritiek met regelmaat geuit wordt op IDENTITEITSniveau.

Ander voorbeeld:

‘Je bent niet goed in rekenen.’
Een kind zal deze overtuiging de rest van zijn/haar leven meenemen.

Het verschil in wat je zegt zit in één woord: doen of zijn (doet of bent) en lijkt wellicht klein, de gevolgen kunnen groot zijn. Want wanneer een kind kritiek krijgt op identiteit heeft dit direct invloed op zijn/haar zelfbeeld en zelfvertrouwen en op gedachtenpatronen in de toekomst.

Het advies:

Geef positieve feedback op identiteitsniveau. Dit zorgt voor een positief zelfbeeld.
‘Wat ben je toch lief, betrokken, opgeruimd, sociaal, etc.’

Geef feedback/ kritiek op gedragsniveau:
‘Ik wil dat je luistert, oplet, netjes eet, etc…, want wat je nu doet vind ik niet leuk.’

Wilt u op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom NLP&Kids?

Schrijf u dan hier in voor onze nieuwsbrief


Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.