Totdat werd ontdekt dat de wereld rond was en niet plat, geloofde mensen dat het onmogelijk was om de wereld rond te reizen. Het idee dat we zouden kunnen vliegen werd als onmogelijk bestempeld. En energie opwekken door middel van zon leek ook ver weg.

Wanneer we doelen stellen, behouden veel mensen een bepaalde controle. Die mensen stellen doelen waarvan ze weten dat ze die kunnen bereiken. Weet je alleen dat je veel meer kunt dan je denkt? En wat als alles mogelijk zou zijn, wat zou je dan écht willen?

‘Onmogelijk betekend alleen dat je de oplossing nog niet hebt gevonden.’

En dat jij nog niet weet hoe het moet, betekend niet dat iemand anders het nog niet weet.

Binnen NLP maken we bewust gebruik van modelleren. Modelleren wordt ook wel model leren genoemd. Het is gebaseerd op het principe dat we zelf beschikken over alle hulpbronnen die je nodig hebt om je doel te bereiken. Eén van deze hulpbronnen is de mogelijkheid om te leren van iets dat iemand anders kan. Dit is iets wat we ons hele leven al doen. Het begon met leren lopen en praten. En nog steeds leren we nieuwe dingen we leren zowel onze fouten als successen.
mogelijkDe manier om dit te doen is om te kijken wat de ander doet, te luisteren naar wat de ander zegt, denkt en voelt. Eigenlijk kopieer je het gedrag van de ander.

Dit alleen is niet voldoende. De reden waarom de ander doet wat jij wilt doen is omdat de ander iets denkt en/of iets gelooft, wat jij op dit moment niet gelooft. Dus welke overtuiging(en) heeft de ander die jou kunnen helpen? Vaak is dit het verschil dat het verschil zal maken in het wel of niet behalen van een doel.

Hoe zou dit voor kinderen zijn?

Het is geweldig mooi om kinderen mee te geven dat wat ze willen ook echt kan. Wij als volwassenen hebben overtuigingen dat iets niet kan.

Voorbeeld:

  • Je zoontje zegt dat hij profvoetballer wil worden.
  • Je dochter wil zangeres worden.
  • Je zoon astronaut.

Als ouder wordt er gereageerd dat de kan erg klein is of dat dit niet mogelijk is, dat het kind zich maar op iets anders moet gaan richten. Hier gaan we uit van onze beperkende overtuigingen. Overtuigingen die ons, en wanneer we dit met onze kinderen delen ook de kinderen zullen beperken om doel(en) na te streven.

Kinderen moeten zelf leren wat ze wel en niet kunnen. En als volwassenen kunnen wij hen de ruimte en dromen geven. Het stellen en bereiken van doelen is belangrijk voor kinderen omdat het hen in staat stelt te zien waar ze toe is staat zijn, wat ze kunnen bereiken.

Geef je kind de mogelijkheid en laat jezelf verbazen in wat je kind allemaal kan bereiken.

Wilt u op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom NLP&Kids?

Schrijf u dan hier in voor onze nieuwsbrief.


Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.