Voor jonge kinderen zijn de ‘regels’ van een gesprek nog niet altijd duidelijk. Ze begrijpen niet altijd wat de volwassene zegt en/of bedoelt en waar hij/zij op uit is. De taalvaardigheid van jonge kinderen is op praktisch gebied vaak groter dan op sociaal en emotioneel gebied. Daarom is het handig het volgende te hanteren:

Maak het doel van het gesprek duidelijk

Het niet kennen van het doel van een gesprek kan een kind onzeker maken. Het is belangrijk dat een kind weet wat er van hem/haar verwacht wordt, bijvoorbeeld dat er geen ‘goede’ of ‘foute’ antwoorden zijn, maar dat je oprecht de eigen mening van het kind wilt weten.

Laat een kind weten wat je intenties zijn

In communicatie gaan mensen er vaak vanuit dat de (goede) bedoelingen duidelijk zijn voor de ander, terwijl dat zeker niet altijd het geval is. Het verwoorden van de intenties zal de motivatie voor een gesprek verhogen en eventuele spanning verlagen.

Laat een kind weten dat je feedback nodig hebt

Kinderen hebben over het algemeen weinig ervaring met feedback. Hierdoor weten ze niet dat het nodig is. Daarnaast staan ze er niet bij stil dat een volwassene dit nodig kan hebben.

Laat een kind weten dat het mag zwijgen

Zwijgen is voor een kind een manier om de volwassene te laten weten dat ze niet op een vraag in willen gaan. Hier kan een kind verschillende redenen voor hebben. Als volwassene kun je wel naar de reden vragen.

Nodig het kind uit zijn/haar mening over het gesprek te geven

Kinderen hebben net zo goed als volwassenen een mening over een gesprek. Deze mening is waardevol en geeft je inzicht hoe het kind het gesprek beleeft. Op grond daarvan kan, indien nodig, het gesprek bijgestuurd worden.

Wilt u op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom NLP&Kids?

Schrijf u dan hier in voor onze nieuwsbrief


Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.