fbpx

Visueel representatiesysteem

NLP & KIDS

Mindset, kracht, zelfvertrouwen & Leiderschap

Het begrijpen van representatiesystemen in coaching en begeleiding van kinderen is essentieel om effectief met hen te communiceren, hun behoeften te begrijpen en hen te ondersteunen bij hun ontwikkeling.

In dit artikel meer over het visuele representatiesysteem.

Leer dé NLP elementen en technieken die het verschil maken


Visueel: de kracht van beelden

visueel representatiesysteem

Kinderen met een visuele voorkeur zijn meer gericht op beelden, kleuren en 'hoe dingen eruit zien'. Deze kinderen onthouden beelden, hebben allerlei filmpjes in hun hoofd paraat, hebben vaak een levendige verbeelding en kunnen gemakkelijk beelden in hun creëren (visualiseren).

Je kunt visuele kinderen ook herkennen doordat ze snel kunnen praten, snelle en krachtige bewegingen maken, veel met hun handen 'spreken' en vaak op het puntje van hun stoel kunnen zitten. In hun taal gebruiken ze visuele woorden in hun zinnen als: zien, kijken, stralend, beeld, zichtbaar, helder, inzicht, kleur, tekenend, etc.

Een kind met een visuele voorkeur besteed meestal meer aandacht aan zijn/haar uiterlijk en kleding. Ze vinden het belangrijk dat iets er goed uitziet. Een handige begeleidingsvorm kan zijn: tekenen, kleuren of het maken van mindmaps om gedachten en ideeën te organiseren.

Kenmerken visueel representatiesysteem

Sterk visueel geheugen

Kinderen met een visuele voorkeur hebben vaak een sterk visueel geheugen. Ze kunnen zich gemakkelijk herinneren wat ze hebben gezien, zoals details in afbeeldingen, kleuren, vormen en patronen. Ze kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk een scène uit een verhaal visualiseren of onthouden hoe een diagram eruitziet.

Voorkeur voor beelden

Visueel ingestelde kinderen hebben de neiging om informatie het beste te begrijpen en te onthouden wanneer deze in visuele vorm wordt gepresenteerd. Ze houden van afbeeldingen, diagrammen, grafieken, mindmaps en andere visuele hulpmiddelen die hen helpen om concepten te begrijpen en te organiseren.

Creatief denken

Deze kinderen hebben vaak een levendige verbeelding en zijn goed in het bedenken van originele ideeën en oplossingen. Ze genieten van activiteiten zoals tekenen, schilderen, knutselen en verhalen verzinnen, waarbij ze hun creatieve vaardigheden kunnen benutten.

Sterke ruimtelijke vaardigheden

Visueel ingestelde kinderen hebben vaak sterke ruimtelijke vaardigheden, wat betekent dat ze goed zijn in het begrijpen van de relatie tussen objecten in de ruimte. Ze kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk puzzels oplossen, kaarten lezen en bouwprojecten uitvoeren.

Voorkeur voor visuele instructies

Deze kinderen leren het beste wanneer instructies visueel worden gepresenteerd. Ze hebben baat bij het bekijken van demonstraties, video's, afbeeldingen of grafieken om nieuwe dingen te begrijpen. Een kind met een visuele voorkeur heeft de neiging om minder goed te reageren op alleen verbale instructies.

Gedetailleerde waarneming

Visueel ingestelde kinderen hebben vaak oog voor detail en kunnen subtiele verschillen in visuele informatie opmerken. Ze kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk kleine details in een afbeelding identificeren of nuances in kleuren waarnemen.


Het begrijpen van deze kenmerken kan begeleiders, leerkrachten en opvoeders helpen om effectieve begeleidingsmethoden in te zetten die aansluiten bij de behoeften van visueel ingestelde kinderen. 

Door visuele hulpmiddelen te integreren in begeleiding, activiteiten en instructies kunnen deze kinderen beter ondersteund worden in hun ontwikkeling, niet alleen in de opvoeding en op school, maar ook daarbuiten.

Visueel leren

Kinderen met een visuele voorkeur nemen het liefst waar via hun ogen. Ze onthouden makkelijk beelden; wanneer ze iets een keer gezien hebben kunnen ze het vaak zo nadoen.
Jongere kinderen die visueel zijn vinden het makkelijker om te lezen, woorden en tafels leren door ernaar te kijken en er een plaatje van te maken in hun hoofd. Tieners en studenten leren het best door iets te zien in plaats van iets te horen. Daardoor herinneren ze zich veel beter wat ze opgeschreven hebben dan wat ze gehoord hebben.

representatiesystemen

Grafieken en diagrammen, het maken van (eenvoudige) tekeningen en het zoeken van plaatjes bij de tekst die ze moeten leren kan erg handig zijn bij het structuren en leren van informatie.

Om visueel ingestelde kinderen te ondersteunen, is het belangrijk om visuele hulpmiddelen te integreren in lesplannen en activiteiten.

NLP representatiesystemen

Andere NLP representatiesystemen

Wil je meer informatie over de andere NLP voorkeurssystemen?

Wil je meer informatie over de NLP Representatiesystemen, lees dan hier meer.

Wil je meer leren over NLP en representatiesystemen?

In de NLP Kids Online Training leer je de basismethodieken van NLP, die je direct toe kunt gaan passen in de begeleiding van kinderen. Hierin leer je ook volledig hoe de representatiesystemen kunt gaan herkennen, hoe kan je hierop afstemmen en hoe kun je dit toepassen in je begeleiding van kinderen.

Meer weten over de NLP Kids Online Training?

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang direct meer informatie.

Sandra nlp kids coach

Warme groet,

Sandra