fbpx

Representatiesystemen in het onderwijs

NLP & KIDS

Mindset, kracht, zelfvertrouwen & Leiderschap

Kinderen hebben een unieke manier om de wereld waar te nemen, te interpreteren en zich te ontwikkelen. NLP biedt een waardevol kader om deze verschillende stijlen te begrijpen en toe te passen: NLP representatiesystemen.

Leer dé NLP elementen en technieken die het verschil maken


Ken je dat? Dat je verlengde instructie geeft met rekenen en je heel duidelijk vertelt hoe die specifieke sommen uitgerekend moeten worden en sommige kinderen je aankijken of je Chinees praat? Of wanneer je ervoor kiest om de sommen te gaan tekenen, er weer andere kinderen zijn je niet kunnen volgen?

De reden hiervoor ligt voor een groot deel aan het feit dat kinderen op verschillende manieren met informatie omgaan. Zo leert het ene kind beter door dingen te zien en heeft een ander kind het juist nodig in de informatie te horen.

Binnen de NLP noemen we de manier waarop mensen informatie opnemen, opslaan en verwerken representatiesystemenEr worden hierbij vier voorkeurssystemen onderscheiden: visueel, auditief, kinesthetisch en auditief digitaal.
De meeste mensen hebben de voorkeur voor 1 of 2 systemen.

Als je weet van je kinderen wat hun voorkeurssystemen zijn, kun je beter begrijpen waarom ze sommige dingen makkelijker vinden dan andere dingen.

Daarnaast helpt het je om af te stemmen op dat wat een kind nodig heeft. Zeker als een kind iets nog moeilijk vindt, is het heel behulpzaam als je weet wat het voorkeurssysteem is, zodat je hierop in kunt spelen.
Door in je instructie zoveel mogelijk facetten van de representatiesystemen in te zetten, zul je ook merken dat meer kinderen het begrijpen.

Maar wat houden die representatiesystemen nou in?

visueel representatiesysteem

Kinderen die heel visueel ingesteld zijn, denken in beelden. Zij willen graag weten hoe dingen eruit zien en hebben moeite met verbale instructies. Liever zien zij tekeningen en/of filmpjes. Je zult merken dat deze kinderen ook visuele woorden gebruiken in hun taal, zoals: ‘Ik zie het zitten’, ‘Ik heb daar een beeld bij’ en ‘Dat ziet er goed uit’.

auditief representatiesysteem

Auditieve kinderen daarentegen leren juist door te luisteren. Daarnaast zijn zij ook snel afgeleid door geluiden, een rustige werkomgeving is voor hen dus heel belangrijk. In hun taal gebruiken deze kinderen auditieve woorden, zoals: ‘Dat klinkt goed’ en ‘Vertel eens’.

kinesthetisch representatiesysteem

Kinderen met een kinesthetisch voorkeurssysteem reageren op een fysieke manier en voelen dingen aan. Ze hebben er behoefte aan om dingen te ervaren en om te bewegen. Bewegend leren is voor hen dus heel fijn. Zinnen als ‘Dat voelt goed’ en ‘Kleding moet vooral lekker zitten’, passen bij kinderen met dit voorkeurssysteem.

Als laatste is er het auditief digitale systeem. Kinderen die dit systeem als voorkeur hebben, kunnen hele gesprekken met zichzelf voeren over wat ze waarnemen en wat ze daarvan vinden. Deze kinderen hebben behoefte aan duidelijkheid en voorspelbaarheid. Ze leren het best door te werken volgens vaste stappen en procedures. Zij gebruiken zinnen als ‘Ik denk er nog even over na’, ‘Dat ga ik onderzoeken’ en ‘Ik begrijp wat je bedoelt’.

Wil je meer leren over NLP en representatiesystemen?

Wil je meer weten over representatiesystemen en weten hoe je hier in de klas het beste in kunt spelen op de verschillende voorkeurssystemen? Of wil je weten wat je met NLP nog meer kunt doen in de begeleiding van kinderen?

In de NLP Kids Online Training leer je de basismethodieken van NLP, die je direct toe kunt gaan passen in de begeleiding van kinderen. Hierin leer je ook volledig hoe de representatiesystemen kunt gaan herkennen, hoe kan je hierop afstemmen en hoe kun je dit toepassen in je begeleiding van kinderen.

Meer weten over de NLP Kids Online Training?

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang direct meer informatie.

Sandra nlp kids coach

Warme groet,

Sandra