fbpx

Kinesthetisch representatiesysteem

NLP & KIDS

Mindset, kracht, zelfvertrouwen & Leiderschap

Het begrijpen van representatiesystemen in coaching en begeleiding van kinderen is essentieel om effectief met hen te communiceren, hun behoeften te begrijpen en hen te ondersteunen bij hun ontwikkeling.

In dit artikel meer over het kinesthetische representatiesysteem.


Kinesthetisch: de kracht van voelen en doen

Het kinesthetische representatiesysteem is gericht op gevoel. Kinderen met een kinesthetische voorkeur reageren vaak op een fysieke manier en voelen andere mensen en sfeer aan. Deze kinderen willen graag ervaren en bewegen. Wachten en stilzitten is niet hun sterkste kant. Ze beginnen graag aan iets, vaak nog voordat ze weten 'hoe'. Wel belangrijk is dat iets goed voelt, voordat het kind in beweging komt.

Kinesthetische kinderen lopen vaak langzamer met geleidelijke bewegingen en praten ook langzaam. Het kan ook zijn dat het kind wat meer tijd nodig heeft voordat hij/zij met een reactie komt. De informatie wordt namelijk verwerkt via het gevoel. In hun taal gebruiken ze kinesthetisch woorden in hun zinnen als: doen, voelen, (aan)raken, emotioneel, energie, beweging, (ont)spanning, zacht, temperatuur, etc.

Andere kenmerken van kinesthetische kinderen zijn dat ze niet altijd hoeven te praten om andere mensen te begrijpen, ze weten of iets goed is wanneer iets goed voelt. Ze willen graag dingen ervaren, experimenteren en willen bewegen zoals sporten. Ze herinneren dingen door er nog eens doorheen te lopen, ze kunnen ervaringen opnieuw fysiek beleven.

Kenmerken kinesthetisch representatiesysteem

Voorkeur voor fysieke ervaringen

Kinderen met een kinesthetisch voorkeursrepresentatiesysteem leren het beste door fysieke ervaringen en hands-on activiteiten. Ze gedijen het beste wanneer ze actief betrokken zijn bij het leerproces, zoals door middel van beweging, tastbare materialen en praktische experimenten. Ze hebben de neiging om te leren door te doen en te ervaren.

Behoefte aan beweging

Kinesthetisch ingestelde kinderen hebben vaak een sterke behoefte aan beweging en activiteit. Ze vinden het moeilijk om lang stil te zitten en te luisteren, en ze leren het beste wanneer ze de vrijheid hebben om te bewegen en te experimenteren. Ze kunnen bijvoorbeeld beter informatie verwerken tijdens wandelingen, dansen of andere fysieke activiteiten.

Gevoelig voor lichaamstaal en emoties

Deze kinderen zijn gevoelig voor lichaamstaal, aanraking en emoties. Ze hebben een goed ontwikkeld vermogen om emoties te uiten en te begrijpen, zowel bij henzelf als bij anderen. Ze leren vaak door middel van lichaamsbeweging en expressie, zoals door middel van drama, rollenspellen en toneelstukken.

Tastbare ervaringen

Kinderen met een kinesthetische voorkeur leren het beste wanneer ze concrete, tastbare ervaringen hebben. Ze hebben baat bij het gebruik van manipulatieve materialen, zoals bouwstenen, puzzels, experimenteer sets en kunstbenodigdheden, om abstracte concepten te begrijpen en te verkennen.

Hands-on leren

Deze kinderen leren het beste bij hands-on leeractiviteiten waarbij ze actief betrokken zijn bij het leerproces. Ze leren door te experimenteren, te verkennen en te ontdekken, en ze hebben de neiging om informatie beter te begrijpen en te onthouden wanneer ze het zelf ervaren en manipuleren.

Ruimtelijke vaardigheden

Kinesthetisch ingestelde kinderen hebben vaak sterke ruimtelijke vaardigheden, wat betekent dat ze goed zijn in het begrijpen van de relatie tussen objecten in de ruimte. Ze kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk puzzels oplossen, bouwwerken maken en ruimtelijke problemen oplossen.


Het begrijpen van deze kenmerken kan begeleiders, leerkrachten en opvoeders helpen om effectieve begeleidingstrategieën in te zetten die aansluiten bij de behoeften van kinesthetisch ingestelde kinderen. 

Door middel van actieve en praktische leeractiviteiten kunnen deze kinderen beter ondersteund worden in hun ontwikkeling, niet alleen in de opvoeding en op school, maar ook daarbuiten.

kinesthetisch representatiesysteem

Kinesthetisch leren

Kinesthetisch ingestelde leerlingen leren het beste door te doen: fysieke ervaringen, beweging en activiteiten. Deze kinderen vinden het prettiger als je laat zien hoe iets gaat en willen graag actief meedoen in hetgeen je ze wilt leren. Ze willen graag dingen ervaren en uitproberen en nemen het liefst waar via de tast en het gevoel. Ze onthouden door iets zelf te doen, ze gaan het liefst meteen aan de slag.

representatiesystemen

Moedig hen aan om actief deel te nemen aan het leerproces door middel van drama, rollenspellen en projectgebaseerd leren. Geef ze de ruimte om te bewegen en te experimenteren terwijl ze leren. Deze kinderen genieten van hun ontwikkeling in praktische situaties, zoals experimenten, spelletjes en buitenactiviteiten. Zitten is daarom niet zo makkelijk. Daarom is het een goed idee voor deze leerlingen om de leerstof op te delen in kleine delen en dat af te wisselen met beweging of een activiteit. Tieners en studenten die kinesthetisch zijn kunnen er een voordeel bij hebben als ze rondlopen terwijl ze hun aantekeningen oplezen. Dit kan helpen bij het focussen.

Let op:
Kinesthetische kinderen zijn erg gevoelig voor de sfeer in een ruimte en zij vinden het niet zo makkelijk om te werken als ze niet in de juiste stemming zijn. Geef het kind de tijd om even tot zichzelf te komen, zodat het zich comfortabel voelt.

NLP representatiesystemen

Andere NLP representatiesystemen

Wil je meer informatie over de andere NLP voorkeurssystemen?

Wil je meer informatie over de NLP Representatiesystemen, lees dan hier meer.

Wil je meer leren over NLP en representatiesystemen?

In de NLP Kids Online Training leer je de basismethodieken van NLP, die je direct toe kunt gaan passen in de begeleiding van kinderen. Hierin leer je ook volledig hoe de representatiesystemen kunt gaan herkennen, hoe kan je hierop afstemmen en hoe kun je dit toepassen in je begeleiding van kinderen.

Meer weten over de NLP Kids Online Training?

Laat hieronder je gegevens achter en ontvang direct meer informatie.

Sandra nlp kids coach

Warme groet,

Sandra