De NLP Representatiesystemen verwijzen naar de verschillende manieren waarop wij mensen informatie waarnemen, verwerken, opslaan en naar buiten brengen (communiceren). Het heeft invloed op hoe wij situaties waarnemen, interpreteren en hoe we betekenis geven aan de wereld om ons heen. Ieder mens heeft hier een persoonlijke voorkeur; hierdoor wordt een NLP representatiesysteem ook wel eens 'voorkeurssysteem' genoemd.
Er zijn vier verschillende NLP representatiesystemen: Visueel, Auditief, Kinesthetisch en Auditief Digitaal.
Wanneer je dit in jouw begeleiding kunt toepassen, of dit nu onderwijs, coaching of opvoeding is, kun je beter afstemmen op het kind en kan je hem/haar beter ondersteunen in de ontwikkeling.
Kinderen met een visuele voorkeur zijn meer gericht op beelden, kleuren en 'hoe dingen eruit zien'.
Deze kinderen onthouden beelden, hebben allerlei filmpjes in hun hoofd paraat, hebben vaak een levendige verbeelding en kunnen gemakkelijk beelden in hun creëren (visualiseren).
Auditief ingestelde kinderen zijn meer gericht op gesproken woorden en geluiden. Ze kunnen woorden vaak letterlijk terug vertellen zoals ze die gehoord hebben. Ze leren door te luisteren, houden van muziek en telefoongesprekken. Ook horen ze graag of ze iets goed doen en krijgen graag een verbale respons: 'Wat vind je ervan?'
Het kinesthetische representatiesysteem is gericht op gevoel. Kinderen met een kinesthetische voorkeur reageren vaak op een fysieke manier en voelen andere mensen en sfeer aan. Deze kinderen willen graag ervaren en bewegen. Wachten en stilzitten is niet hun sterkste kant. Ze beginnen graag aan iets, vaak nog voordat ze weten 'hoe'. Wel belangrijk is dat iets goed voelt, voordat het kind in beweging komt.
Kinderen met een Auditief Digitale voorkeur spreken veelal tegen zichzelf (interne dialoog) over wat ze waarnemen en daarvan vinden. Deze dialoog bestaat vooral uit innerlijk commentaar geven over datgene wat er gebeurt. 'Auditief digitaal' is een representatiesysteem waarbij kinderen gebruik van elementen uit andere systemen. Dit systeem is gedurende het opgroeien ontwikkeld (onbewust geleerd van mensen om hen heen).
NLP representatiesystemen
Elk kind is anders; met een eigen manier van ontwikkelen, communiceren, leren en begrijpen. Zo heeft elk kind heeft een voorkeur voor het opnemen, opslaan, verwerken, leren en naar buiten brengen van informatie (communicatie). In het begeleiden van kinderen is het van belang hier rekening mee te houden.
Door te gaan kijken naar een kind, te herkennen welke voorkeur een kind heeft qua representatiesysteem en je hierop af te stemmen, kun je kinderen beter ondersteunen in hun ontwikkeling en optimaliseer je het (leer-)proces.
NLP representatiesystemen
Door rekening te houden met de verschillende representatiesystemen van kinderen, kunnen begeleiders, leerkrachten en opvoeders het ontwikkelproces van kinderen verrijken en optimaliseren. Het begrijpen, respecteren en afstemmen op de verschillen in leerstijlen draagt bij aan een effectieve (leer-)omgeving waarin alle kinderen tot hun recht komen en optimaal kunnen ontwikkelen.
Je kunt dit doen door:
Kortom, het begrijpen van representatiesystemen in coaching en begeleiding van kinderen is essentieel voor het creëren van een effectieve en ondersteunende leeromgeving waarin kinderen kunnen gedijen en hun volledige potentieel kunnen bereiken.
In de NLP Kids Online Training leer je de basismethodieken van NLP, die je direct toe kunt gaan passen in de begeleiding van kinderen. Hierin wordt ook een hele les besteed aan het leren van NLP Representatiesystemen. Hier leer je volledig hoe je dit kunt gaan herkennen, hoe kan je hierop afstemmen en hoe kun je dit toepassen in je begeleiding van kinderen.
Meer weten over de NLP Kids Online Training?
Laat hieronder je gegevens achter en ontvang direct meer informatie.
Warme groet,
Sandra